Onze actie

Overal in België zet het Rode Kruis zich in om de levensomstandigheden van kwetsbare mensen te verbeteren.

Onze teams van vrijwilligers bereiken alle bevolkingsgroepen die aan eenzaamheid lijden en ze besteden speciale aandacht aan onze ouderen. Ze organiseren bezoeken en gezellige momenten die voor iedereen toegankelijk is en ze werken samen met het verpleeghuis.

Door samen te werken met de Waalse start-up aSmartWorld, expert in de renovatie van smartphones en tablets, wil het Rode Kruis ongebruikte apparaten inzamelen aan mensen die lijden aan een digitale kloof om te geven.

Zo zal één op de vijf door het bedrijf gereviseerde apparaten gratis aan het Rode Kruis worden geschonken, met als doel mensen met elkaar te verbinden en hen in staat te stellen om een nieuwe sociale link te creëren.

DE DIGITALE SPEELT IN ENKELE CIJFERS

DE DIGITALE SPEELT IN ENKELE CIJFERS

"Ouderen/ Bejaarden worden steeds meer getroffen door de economische instabiliteit en uitsluiting. Het uiteenvallen van sociale banden, de terugtrekking uit de samenleving, de verminderde mobiliteit en de verzwakking van sociale-, professionele- en gezinsrollen zijn allemaal factoren die het fenomeen van uitsluiting verklaren waaraan bepaalde categorieën ouderen aan lijden."

Bonnetier C., Brotcorne P., Vendramin P., Churmans D. Analyse de la fracture numérique sur le territoire de la Région Bruxelles Capitale, Rapport pour le CIRB, Novembre 2017. https://cdn.uclouvain.be/
Bronnen: Enquête TIC SPF Economie 2018 et Baromètre citoyen 2019 de l’Agence wallonne du numérique ; Etude de l’UCL pour le Centre d’Informatique pour la Région Bruxelloise

HOE BIJ TE DRAGEN AAN DE ACTIE ?

HOE BIJ TE DRAGEN AAN DE ACTIE ?

*Hoe koppel ik mijn iCloud-, Google- of Samsung-account los ?

Deze stap is verplicht om je toestel te herstellen.

Op iOS

  1. Bewaar uw persoonlijke gegevens.
  2. Zorg ervoor dat de optie "Zoek mij iPhone" is uitgeschakeld. Ga naar “Instellingen” -> “Wachtwoorden en Account” -> “iCloud” -> ”Zoek mijn iPhone”.
  3. Vervolgens koppelt u iCloud-account van uw toestel, ga “Terug” -> “Schakel Uit”.
  4. Verwijder de vergrendelingscode van uw toestel. Ga naar “Instellingen” -> “Touch ID en toegangscode” -> “Code deactiveren”.
  5. Na het uitvoeren van stappen 1, 2, 3 en 4 vragen wij u, indien mogelijk uw toestel te resetten en uit te zetten.

Op Android

  1. Bewaar uw persoonlijk gegevens.
  2. Zorg ervoor dat u uitlogt bij uw Google-accounts (en/of Samsung-account). Ga naar “Instellingen” -> “Accounts en back-up” -> “Google-account” -> “Account verwijderen”.
  3. Verwijder uw blokkeringscode. Ga naar “Instellingen” -> “Vergrendelscherm” -> “Ontgrendelmodus” -> “Geen”.
  4. Na het uitvoeren van stap 1, 2, en 3 vragen wij u, indien mogelijk uw toestel te restten en uit te zetten.

ASMARTWORLD IN EEN PAAR WOORDEN

aSmartWorld is een Waalse start-up, opgericht in 2018. Het bedrijf focust op duurzaam ondernemen, het koopt, herstelt en verkoopt gebruikte smartphones en tablets.

Gemiddeld veranderen Europeanen iedere twee jaar* van smartphone. We proberen de milieuschade die de productie van smartphones met zich meebrengt te verminderen, door ongebruikte toestellen te repareren. aSmartWorld wil deze vergeten smartphones en tablets een tweede leven geven. Om dit te bereiken, werkt het bedrijf volgens precieze kwaliteits- en veiligheidsnormen, zodat consumenten gemakkelijk en zonder risico (met een jaar garantie) goedkopere en kwalitatieve toestellen kunnen kopen.

aSmartWorld biedt daarmee een alternatief voor nieuwe producten of onbetrouwbare tweedehands producten. Een opgeknapte toestel bij ASW wordt ingezameld en gerepareerd in België en vervolgens weer in omloop gebracht binnen de Europese Unie. Een volgsysteem (of tracking systeem) laat klanten weten in welke stad hun oude smartphone weer in omloop is gebracht! Een kortsluiting, gecontroleerd en gegarandeerd in volledige transparantie.


* Bron: Identifying the impact of the circular economy on the Fast-Moving Consumer Goods Industry (2019) Opportunities and challenges for businesses, workers and consumers–mobile phones as an example STUDY.

Vertrouw mijn apparaat toe

We hebben, maar één regel bij het aanvaarden van een smartphone: het toestel moet een koper kunnen vinden. Daarom aanvaarden wij enkel moderne telefoons (jonger dan 5 à 6 jaar) die terug verkoopbaar zijn (bijvoorbeeld geen Nokia 3310 …).

Vul het onderstaande terugkoopformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op, om u te laten weten of we uw apparaat kunnen aanvaarden.

> 20% van de ingezamelde werkende apparaten zal gratis worden herverdeeld aan het Belgische Rode Kruis.